Centrale community
Advertisement

Hallo Wikianen en andere lezers!

Welkom op de tweede editie van "wiki van de maand". In januari was de Nederlandse Star Wars wiki Yodapedia aan de beurt, maar voor februari wordt die Olympische fakkel (zeer toepasselijk met de winterspelen van Sochi) doorgegeven aan een andere wiki. Ik kies de volgende maanden nog steeds zelf de wiki van de maand, maar suggesties en nominaties voor maart en april zijn altijd zeer welkom! Om te zorgen dat ik van het bestaan van jouw favoriete wiki's weet, kan je ze ook in de lijst Nederlandstalige wiki's zetten.

Tweede editie: februari 2014[]

Als ik altijd op zoek zou moeten gaan naar wiki's met enkele duizenden pagina's of meer, zou dit project al halverwege 2014 moeten stopgezet worden omdat we nu eenmaal niet zoveel grote Nederlandse wiki's hebben. Daarom koos ik voor deze maand een iets minder grote, maar daarom niet minder goede wiki uit: de Nederlandstalige Sims Wiki! Zelfs al heb je geen van de games gespeeld, iedereen kent vast iemand die onbetaalbare huizen heeft gebouwd (mij, bijvoorbeeld) of vervelende sims in het zwembad heeft verdronken (ook hier ben ik helaas schuldig aan...).

Featured-201402-Simswiki

Waarom De Sims Wiki?[]

Behalve een vierde spel dat is aangekondigd voor het einde van dit jaar, heeft De Sims Wiki ruim 600 artikels, geschreven door een kleine actieve groep gebruikers, en is hij volledig ontworpen in het thema van de games. Opgericht op 12 april 2009 is hij exact een week ouder dan zijn Russische broertje, maar anderzijds wel ruim vier jaar jonger dan de Engelse versie.

Op dit moment heeft De Sims Wiki drie actieve gebruikers: admin Tiezel, rollback Rimpelbil, en MisatoKakashi. Vorige week heb ik met hen afgesproken in de chat en gevraagd of ze nadien ook enkele vragen zouden willen beantwoorden, opdat jullie meer over hen en hun wiki te weten zouden kunnen komen!

Interview[]

15px-Animated_sims_plumbbob.gif Introduceer je even kort :)

  • Rimpelbil: Ik ben Rimpelbil (ter ere van het meest knorrige, oude vrouwtje van De Sims :) ). Ik ben 15 jaar en Simsverslaafd :)
  • MisatoKakashi: Ik ben Misato, in het echte leven beter bekend als Anniek(noem me zoals je wil ik luister naar beide). Ik ben 16 jaar oud en zit op het moment in 4 havo, door schoolexamens en huiswerk zal ik niet altijd even actief zijn. Ik ben een grote muziekfan, vooral alternatieve, houd van tekenen, schilderen enzovoort.
  • Tiezel: Ik ben Tiezel, beheerder van De Sims Wiki sinds oktober 2012.

15px-Animated_sims_plumbbob.gif De Sims Wiki gaat over de Sims spellen: welke ervaring heb je daarmee?

  • Tiezel: Ik ben letterlijk opgegroeid met De Sims, ik zal niet ouder dan 8 geweest zijn toen ik voor het eerst The Sims speelde en nu zo'n 11 jaar later ben ik nog steeds een trouwe volgeling, de leukste herinneringen heb ik toch aan De Sims 2.
  • MisatoKakashi: Ik speel sims sinds ik een jaar of 8/9 ben en heb niet heel veel ervaring. Ik ben begonnen met The Sims: Het Rijke Leven en The Sims: Abracadabra. Ik heb wel vaker gekeken hoe een toenmalige vriendin van mij De Sims 2 speelde maar zelf nooit de kans gehad het te spelen. Op het moment speel ik De Sims 3 met de uitbreidingspakketten Wereldavondturen, Na Middernacht, Beestenbende, Bovennatuurlijk en Jaargetijden.

15px-Animated_sims_plumbbob.gif De Sims Wiki gaat over de Sims spellen: wat is jouw favoriete spel?

  • Rimpelbil: De Sims 2 is mijn favoriete spel. De Sims brengt veel herinneringen met zich mee. Het spel was eigenlijk van mijn zus, maar ik wilde er ook graag op spelen en sindsdien is het niet meer goed gekomen… De Sims 3, daar heb ik niet echt een feeling mee. Ik ben trouwens wel benieuwd naar De Sims 4.

15px-Animated_sims_plumbbob.gif Ik kijk al uit naar De Sims 4! Welke verwachtingen heb jij daarover?

  • MisatoKakashi: Ik heb verschillende trailers gezien en kijk er zeker naar uit maar weet niet precies wat te verwachten. Ik denk dat ik De Sims 4 wel zal kopen maar niet meteen, ik wil eerst alle mogelijkheden van De Sims 3 en de uitbreidingspakketten uitproberen :).
  • Tiezel: Ik weet niet goed wat ik moet verwachten! In het begin vond ik De Sims 3 namelijk erg tegenvallen, terwijl ik het nu veel leuker vind, dus misschien met lagere verwachtingen kan het alleen maar meevallen?!

15px-Animated_sims_plumbbob.gif Wanneer ben je op De Sims Wiki begonnen? Hoe zag de wiki er toen uit en hoe is die intussen veranderd?

  • Rimpelbil: In november 2010 ben ik op deze wiki begonnen. Toen was de wiki nog erg pril, we maakten nog geen gebruik van sjablonen, dus alles was nog onordelijk. Dan ben ik erg lang niet meer online geweest totdat Tiezel er nieuw leven in blies.
  • Tiezel: Volgens mij was dat in de zomer van 2012, de wiki was vrijwel inactief en er was weinig op te vinden, nu zo'n twee jaar later hebben we een veel aantrekkelijkere startpagina en ongeveer 20 keer de hoeveelheid pagina's als toen ik begon.

15px-Animated_sims_plumbbob.gif Je (MisatoKakashi) bent pas onlangs beginnen bewerken: wat was je eerste indruk van de wiki?

  • MisatoKakashi: Mijn eerste indruk van de Nederlandse wiki was dat het wel goed verzorgd was maar ook nog veel informatie miste, omdat ik veel informatie alsnog op moest zoeken in de Engelse wiki als ik iets wuoo weten tijdens het spelen. Ik dacht altijd dat het handig zou zijn om deze informatie te vertalen aangezien veel huishouden, kavels en spullen in het Nederlands hele andere namen hebben.

15px-Animated_sims_plumbbob.gif Wat vind jij de sterke punten van de wiki?

  • Rimpelbil: Onze netheid. We proberen er altijd voor te zorgen dat onze artikels erg netjes en duidelijk zijn.
  • MisatoKakashi: Ik vind dat veel pagina's (niet alle) op de wiki in het algemeen netjes eruit zien, voldoende informatie hebben en goed geordend zijn.
  • Tiezel: Ik vind de wiki overzichtelijk en makkelijk te doorzoeken, ook vind ik het leuk om af en toe gewoon door de verschillende pagina's van Sims te 'bladeren', als je een Sim in je spel tegenkomt en je wilt meer over hem/haar weten is het makkelijk om diens naam in te vullen en te zien of die bepaalde Sim bijvoorbeeld een goede match voor jouw eigen Sim is.

15px-Animated_sims_plumbbob.gif Als jij zou kunnen beslissen over de wiki, wat zou je anders doen?

  • MisatoKakashi: Zoals ik eerder gezegd heb, zou ik ernaartoe streven om alle informatie(of in elk geval zoveel mogelijk) over De Sims op de wiki te krijgen, zo compleet mogelijk en goed mogelijk vertaald mocht dat nodig zijn.

15px-Animated_sims_plumbbob.gif Is er één doelstelling die je absoluut wil bereiken met de wiki?

  • Rimpelbil: Ja, natuurlijk! Alle info over de Sims op deze wiki hebben staan. Er is dus nog heel veel werk!
  • Tiezel: Alle Sims en Simfamillies van alle Sims series online zetten, alhoewel dat nog veel werk zal zijn!

15px-Animated_sims_plumbbob.gif Werk je ook op andere (Nederlandstalige) wiki's? Welke en hoe verschillen die met deze wiki?

  • Rimpelbil: Ik ben ook actief op de Engelse wiki. Vooral om de Engelse artikels te linken met de Nederlandse en ook om Fanons (verhalen van spelers over hun eigen Sims) te lezen en te schrijven.

15px-Animated_sims_plumbbob.gif Bedankt voor jullie tijd om deze vragen te beantwoorden! We hebben echter nog berichten van andere Sims wiki's:

80px-6461067.png.jpg
  • Ik ken de Nederlandstalige wiki, ik ga er nu en dan eens op om hem te bekijken, maar ik bewerk de wiki niet omdat ik geen Nederlands spreek. Maar ik weet wel dat hij een tijdlang wat uitgestorven was, maar ik ben er best blij om dat de community er nog steeds is.
    Ik ken Tiezel ook aangezien hij hier af en toe bewerkt, ik beschouw hem graag als een vriend omdat we verschillende keren op chat met elkaar gesproken hebben! Ik heb ook Rimpelbil nu en dan zien bewerken maar met hem heb ik niet echt gesproken haha
    Ik vind dat de wiki best wel actief is, en de community doet duidelijk haar best om ervoor te zorgen dat de wiki voorzien wordt van ook de meest recente informatie en zo.
    Beds, voormalig admin van de Engelse Sims Wiki
80px-1285070.png.jpg
  • Ik ken de Nederlandstalige Sims Wiki niet echt, ik bezoek hem enkel om intertaallinks toe te voegen, en Tiezel doet hetzelfde met de Franse Sims Wiki. Maar de Nederlandstalige Sims Wiki ziet er goed verzorgd uit en ik ben blij dat de bureaucraat zich bezighoudt met het toevoegen van intertaallinks.
    Wat ik nog kan toevoegen is dat de wiki op dit moment niet veel actieve bewerkers heeft, maar dat Tiezel en Rimpelbil wel zeer productief zijn en dat ze gezorgd hebben voor een bijpassend design voor de wiki; ik maak me niet ongerust over de toekomst van de Nederlandstalige Sims Wiki :)
    Aster09, oprichter van de Franse Sims Wiki en Frans Helper

Simsbanner

Tot zover de blog :) ik zie jullie wel in de reacties hierbeneden, of anders misschien volgende maand wanneer de wiki van maart wordt aangekondigd. Wil je up to date blijven? Bezoek dan regelmatig de Centrale community! Kan je de Sims Wiki niet helpen bewerken maar wil je hen wel verder steunen? Maak dan wat reclame voor deze blog door het plaatje rechts op je wiki's hoofdpagina of op je profiel te plaatsen:

  • gebruik de code {{w:NL-WVDM-SIMS}} om naar De Sims Wiki te linken
  • gebruik de code {{w:NL-WVDM-SIMSblog}} om naar deze blog te linken

Veel plezier nog in de maand februari!

YATTA ヽ( ° ヮ° )ノ ☆ | 2014年02月08日、11:10:34

Advertisement