Centrale community
Advertisement
Weclome to night vale

Hallo, Wikianen!

De lijst gevraagde pagina's van de meeste actieve Wikia community's wordt almaar langer en vele artikels zouden kunnen verbeterd worden. Met zoveel dingen te doen, kunnen we vaak door de bomen het bos niet meer zien!

In deze blog wil ik enkele gemakkelijke werktuigen met jullie delen die ideaal zijn om het gebruik van sleutelwoorden te analyseren. Als we weten waar zoekers naar zoeken, kunnen we onze moeite concentreren op de onderwerpen waar anderen meer over willen weten, en zullen we gemakkelijk meer lezers en vervolgens ook bewerkers aantrekken. En dat gewoon door zoekresultaten in acht te nemen.

Heb je al gehoord van zoekmachineoptimalisatie? Het heeft te maken met sleutelwoorden. Sleutelwoorden zijn de woorden of zinsdelen die een gebruiker invoert in de zoekmachine, en het algoritme van de zoekmachine wordt rond deze sleutelwoorden opgebouwd.

In dit voorbeeld gebruik ik even een Engelse wiki en gaan we naar het woestijnstadje Night Vale, maar ook voor jullie wikia's verloopt het proces niet anders.

Google trends[]

De sectie "Verkennen" van Google Trends kan gebruikt worden om het internet te doorzoeken en te vergelijken hoe zoektermen over tijd veranderd zijn, hoe dit zou komen, en om globale en regionale zoekopdrachten uit te voeren.

Google trends kan je helpen te beslissen welke artikels je moet aanmaken of bewerken, want het kan de interesse in verschillende zoektermen met elkaar vergelijken. Merk op dat de aantallen op deze grafieken relatief zijn, niet absoluut. 100 betekent niet dat er 100 zoekopdrachten zijn geweest, maar dat dit het piekmoment was die zoekopdracht in de aangegeven periode.

Night Vale Google Trends Screen Shot

Delen van deze tool zijn in beta, dus de gebruikersinterface en de beschikbare data zouden nog kunnen veranderen.

Hiram is geen belangrijk personage meer sinds het einde van de burgemeesterverkiezingen, dus de zoekopdracht naar "Hiram McDaniels" wordt minder populair wanneer hij minder in het verhaal voorkomt. Zoektrends wijzen aan dat ik in plaats daarvan beter meer aandacht geef aan het artikel over Khoshekh.

Night Vale Google Trends News

Soms is het logisch als je een sprong of val ziet in het zoekvolume, maar op andere momenten lijkt het een compleet raadsel. Kan je niet aan een filmtrailer denken, of de release van een spel die impact gehad zou kunnen hebben op het zoekverkeer?

Gebruik Google trends om te zoeken voor meer dan één zoekterm en kijk naar de nieuwskoppen boven de grafiek. Je zou over de letters in de grafiek kunnen hoveren om sommige van de verhalen te zien die het zoekvolume gedurende de geselecteerde periode kunnen beïnvloed hebben.

Google zoeksuggesties[]

Google zoeksuggesties is de gemakkelijkste van alle beschikbare werktuigen om sleutelwoorden op te zoeken: open gewoon Google in een private of incognito browser en begin te typen! De woorden en zinsdelen die automatisch ingevuld worden zijn die met de hoogste zoekvolumes, dus relevante resultaten kunnen het waard zijn om van dichterbij te bekijken.

Beeld je even in dat ik een bestaand artikel over Carlos de wetenschapper wil uitbreiden en ik beslis om daar Google zoeksuggesties bij te gebruiken. De trefwoorden die ik ingeef kunnen dan vlakken aanwijzen waar ik inhoud aan kan toevoegen of bewerken.

Night Vale Search Suggest

Zoekresultaten zijn vaak gepersonaliseerd op basis van de locatie, taalinstellingen en zoekgeschiedenis van de zoeker, dus gebruik een privaat of incognito tabblad.

Tips

  • Google-gebruikers kunnen zoekoperators toevoegen om extra resultaten te krijgen. Gebruik een asterisk (*) of een underscore (_) als wildcard of jokerteken voor de zoekterm, of voeg een underscore toe in het midden van een zoekopdracht om meer suggesties te zien.
Night Vale Search Suggest Wildcard
  • Grammatica telt! Verander de bewoording van je zoekopdracht om meer opties te vinden.
Search Suggest Sentence Structure
Search Suggest Sentence Structure 2

Het lijkt erop dat iedereen meer wil weten over vastgoed of bitcoins.

Deze tools zijn allebei gemakkelijk te gebruiken, maar kunnen veel interessante inzichten aan het licht brengen. Het gebruik van sleutelwoorden zijn niet alleen elementen die belangrijk zijn voor zoekmachine, maar ook noodzakelijk voor succes in zoekmachineoptimalisatie.

Stel gerust meer vragen over dit onderwerp in de commentaren, of laat ons weten waar je meer over wil weten. Misschien schrijven we er dan ook een blog over :)

Advertisement